Vi bryr oss om ditt personvern

Vi tar ditt personvern på alvor. Nedenfor finner du informasjon om hvordan vi samler inn, bruker og behandler personopplysninger.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan endrer eller oppdaterer jeg dataene mine?
Chevron down

Strømkunder kan oppdatere e-postadresse, telefonnummer og faktureringsadresse på Min side. I andre tilfeller, for eksempel ved navneendring, ber vi deg ta kontakt med vår hyggelige kundeservice.

Ladekunder kan oppdatere personlige data i Fortum Charge & Drive appen

Andre kunder, se "Tilgang til mine persondata" nederst på siden.

Hvorfor følger Fortums annonser meg på nettet?
Chevron down

For å gjøre våre produkter og tjenester bedre kjent, kjører vi reklamekampanjer for dem på Internett. Vi målretter disse kampanjene så godt vi kan mot folk vi tror vil være interesserte i våre tjenester. Avhengig av annonseleverandøren er målrettingen dessverre langt fra så god som vi ønsker, og derfor kan andre også bli fanget opp av kampanjene. Hvis du svært ofte ser annonser fra oss, kommer det av en informasjonskapsel som er sendt til nettleseren din når du har besøkt en av nettstedene eller sidene våre. Les om hvordan du kan styre dette her.

Vi kjøper også annonseplasseringer som er synlige for alle, så du vil kunne se annonser fra oss også uten en slik informasjonskapsel.

Hvorfor ber Fortums mobilapper om tillatelse for tilgang til ting på mobilen?
Chevron down

Fortum tilbyr flere mobilapper for iOS og Android; i Norge først og fremst en app for Fortum strømkunder og en app for Charge & Drive. Når de ber om tilgang til funksjoner eller data på mobilen er dette fordi det er nødvendig for å tilby deg bedre tjenester. For eksempel ber Charge & Drive-appen om tilgang til din posisjon for å kunne vise deg de nærmeste ladepunktene. Du kan avslå å gi tillatelse eller trekke tilbake tillatelser du har gitt gjennom innstillingene på mobilen din, men funksjoner som er avhengig av disse tillatelsene vil da ikke fungere.

Fortums prinsipper og praksis for personvern beskrevet på denne siden gjelder også for appene våre. Data som kan bli samlet inn av appene dreier seg i første rekke om logging av bruk, for å hjelpe oss forstå bruksmønstre og behov, og hjelpe oss med utviklingen. Formålene og det juridiske grunnlaget for innsamling av persondata gjennom appene finner du i vår Personvernerklæring.

Hvordan blokkerer jeg telefonselgere?
Chevron down

Vi i Fortum vil gjerne at all kontakt du har med oss skal være så hyggelig som mulig, og vi respekterer derfor dine ønsker om markedsføring. Du kan selv velge om du vil bli kontaktet gjennom ulike kanaler. Dette styrer du som strømkunde Min side, eller kontakt oss på telefon 21 49 69 10. Er du ladekunde kan du kontakte oss på telefon 22 55 54 24.

Andre kunder, se "Tilgang til mine persondata" nederst på siden.

Hvis du ønsker å reservere deg mot telefonsalg generelt kan du gjøre det via Reservasjonsregisteret. Denne reservasjonen blir da også overholdt av Fortum. Du kan også reservere deg mot telefonsalg fra våre selgere her.

Er du jobbsøker eller ansatt i Fortum?
Chevron down

Da kan du få mer informasjon for jobbsøkere her eller for ansatte her.