Til topp

Faktura og betaling

På Min side kan du se:

  • alle dine fakturaer
  • påløpte kostnader
  • hvilken betalingsmåte du har
 

Spørsmål og svar om faktura og betaling

  • Hvorfor er strømregningen høyere enn jeg forventet?

    Det kan være mange årsaker til en uventet høy strømregning. Noen ting kan du påvirke selv, mens andre drives av været og strømmarkedet. Her er noen av årsakene:

    Manglende måleravlesning

    Hvis du har fått en stor uventet stor strømregning kan det være fordi vi ikke har fått en måleravlesning fra deg på en stund. Når vi ikke mottar måleravlesning beregner vi forbruket, men det er basert på boligens tidligere forbruk og kan være for lavt. Når vi så får en avlesning fra deg og våre beregnede forbruk har vært for lavt, vil du motta en høyere regning enn vanlig.

    Høyere strømpris

    Strømprisene og forbruket ditt varierer med årstidene. For eksempel bruker de fleste mer strøm til oppvarming på vinteren. På grunn av høyere etterspørsel i strømmarkedet er prisene også høyere på vinteren.

    Økt strømforbruk

    Strømforbruket øker dersom man kjøper noe nytt som bruker mye strøm, f.eks. elbil, varmekabler e.l. Familier med barn bruker ofte mer strøm til varmtvann og klesvask enn før. Her finner du tips til å redusere forbruket ditt.

    Automatisk strømmåler

    Hvis du har hatt en eldre strømmåler og byttet til automatisk strømmåler kan noen oppleve at strømforbruket øker. Forbruket ditt har ikke økt, men den gamle måleren målte sannsynligvis for lavt forbruk. Mener du noe er feil med måleravlesningene dine eller forbruket ditt? Da må du kontakte netteieren din. Hvem som er netteieren din og kontaktinformasjon finner du på fakturaen din.

    Du kan logge inn på Min side eller i appen for å se forbruket ditt og for å sammenligne med tidligere perioder.

    Endret avtale

    Vi varsler deg alltid ved pris- og vilkårsendringer på din avtale. Vi er faktisk en av få leverandører som etterlever alle Forbrukertilsynets retningslinjer for strømsalg.

    Annen årsak?

    Hvis du tror det er en feil på strømregningen din må du gjerne kontakte vår hyggelige kundeservice, så finner vi ut av det sammen.
  • Kan dere forklare fakturaen min?

    Det er en del vanskelige begrep rundt strøm. Vi jobber hele tiden med å forenkle ting for deg, men her er en forklaring på noen av de tingene en del lurer på. Trykk her for å se en visuell fakturaforklaring.

    Stipulert/beregnet forbruk

    Stipulert eller beregnet målerstand skjer dersom du ikke leser av måleren ved månedsskifte. Da må netteier stipulere eller beregne en målerstand. Det gjøres ved å se på historikken på måleren og hvor mye strøm som er brukt i det geografiske område du bor i.

    Hva betyr korrigering?

    Dersom du har lest av feil målerstand og netteier har rettet opp i avlesningen må vi korrigere, det vil si rette opp i en feil. Det kan også korrigeres dersom vi har fakturert feil pris på strømavtalen. Det vil da være en fakturalinje på faktura som forklarer hva som er korrigert.

    Overført beløp / dobbeltbetaling

    Dersom du har betalt deler av fakturaen din overfører vi restbeløpet til neste faktura istedenfor å sende en purring på f.eks 400 kr av 500kr. Om du f.eks har betalt 100 kr for mye så blir det overført som et til gode beløp på neste faktura. Tilgodebeløp eller restbeløpet vil stå på en egen fakturalinje på din faktura.

  • Hvorfor har jeg ikke fått faktura? Når kommer den?

    Får du faktura i posten?

    Du vil motta faktura i den andre eller tredje uken i hver måned. Du trenger ikke bekymre deg dersom fakturaen ikke har har kommet til vanlig tid, da den i noen tilfeller kan komme senere. Du kan også se dine fakturaer på Min Side eller i appen.

     

    Min Side kan du også opprette AvtaleGiro og eFaktura dersom du ønsker at fakturaene skal betales automatisk.

     

    Får du elektronisk faktura?

    Du vil motta faktura i nettbanken rundt andre uken i hver måned. Du trenger ikke bekymre deg dersom fakturaen ikke har har kommet til vanlig tid. Den kan i noen tilfeller komme senere. Du kan også se dine fakturaer på Min Side eller i appen.

  • Kan jeg vente med å betale fakturaen?
    Ja, du kan be om betalingsutsettelse på Faktura-fanen på Min Side.
  • Hvordan endrer jeg adresse?

    Jeg skal flytte eller har flyttet

    Trykk her for å melde flytting

     

    Jeg vil bare ha fakturaen min til en annen adresse

    Du kan endre fakturaadresse under Faktura-fanen på Min Side eller du kan sende oss din nye adresse via dette kontaktskjemaet.

  • Hva betyr overført beløp på min strømfaktura?
    Dersom du har betalt deler av fakturaen din overfører vi restbeløpet til neste faktura istedenfor å sende en purring på f.eks 300 kr av 500kr. Om du f.eks har betalt 200 kr for mye så blir det overført som et til gode beløp på neste faktura.
  • Hva betyr stipulert eller beregnet forbruk?
    Dersom du ikke leser av måleren ved månedsskifte stipuleres eller beregnes en målerstand. Det gjør netteier ved å se på historikken på måleren og hvor mye strøm som er brukt i det geografiske område du bor i. Du kan i enkelte tilfeller også få en stipulert målerstand selv om du har en automatisk strømmåler, da det kan være at målerstanden ikke har blitt sendt inn i tide på grunn av signalproblemer.
  • Hva betyr korrigering?
    Dersom du har lest av feil målerstand og netteier har rettet opp i avlesningen må vi korrigere, det vil si rette opp i en feil. Det kan også korrigeres dersom vi har fakturert feil pris på strømavtalen. Det vil da være en fakturalinje på faktura som forklarer hva som er korrigert.
  • Jeg bruker Digipost. Hvorfor får jeg fakturaen som vanlig post?

    Fra og med 2017 vil du ikke lenger få fakturaen tilsendt per Digipost, da vi avslutter vårt samarbeid med Posten om å bruke Digipost som utsendelsesmetode. Har du hatt Digipost vil du nå få fakturaen tilsendt på papir per post.

    Dersom du fortsatt ønsker å motta fakturaen elektronisk, kan du opprette eFaktura eller motta faktura på e-post fra oss. eFaktura oppretter du enkelt i nettbanken din. Kontakt vår hyggelige kundeservice for å få fakturaen på e-post.

  • Hvordan kan jeg redusere strømforbruket mitt?

    Vinterhalvåret er for mange synonymt med høyere strømregninger. Heldigvis er det en rekke ting du kan gjøre for å redusere strømforbruket i hjemmet ditt.

    Vi gir deg de beste tipsene:

    1. Senk innetemperaturen

    Én grad ned kan redusere forbruket med fem prosent. Du kan også feste koblingsur på panelovnene for å senke temperaturen ytterligere om natta eller når du ikke er hjemme.

    2. Bruk sparepærer

    … og skru av lyset i rom du ikke bruker

    3. Bytt til sparedusj

    Da kan du halvere utgiftene til dusjing. Vær også forsiktig med badekar.

    4. Montér tettelister

    Tettelister rundt dører, vinduer og vegg- og taklister hindrer varmelekkasje. Du finner enkelt eventuelle lekkasjer ved å føre et stearinlys tett inntil listene – da vil flammen blafre ved trekk.

    5. Unngå standby-forbruk

    Dette vil ta strøm selv om apparatene ikke brukes.

    6. Pass på temperaturen i kjøleskap og fryser

    Kjøleskapet bør ligge på 4-5 grader, mens fryseren på -18. For hver grad lavere enn dette øker strømforbruket med 6-8 prosent.

    7. Sjekk tetningslistene i kjøleskap og frys

    Ved lekkasje, bytt tetningslister snarest for å unngå unødig varmetap.

    8. Fyll opp oppvaskmaskinen og unngå mest mulig oppvask for hånd

    Oppvaskmaskiner bruker kun 10-14 liter vann pr. gang, og det er vanskelig å bruke mindre enn dette selv med en liten mengde oppvask.

    9. Skru av kokeplate eller ovn like før maten er ferdig

    Utnytt ettervarmen i stedet.

    10. Bruk lavest mulig temperatur når du vasker klær

    Om du halverer temperaturen kan du spare opptil 60 prosent strøm. Sentrifuger også med høy hastighet. Tørketiden og strømforbruket påvirkes mye av fuktigheten i det vasketøyet som skal tørkes.

    11. Fyll opp tørketrommelen

    Du bruker mindre strøm per kilo med en full ladning.

    12 … og hold døren åpen til vaskerommet når tørketrommelen er i bruk

    Dersom rommet blir for varmt, reduseres trommelens effektivitet og den bruker unødig mye strøm. Pluss at da fordeler du varmen utover i hjemmet.

    NB: Det er også mulig å gjøre større energitiltak, som for eksempel installering av varmepumpe. Mange av disse tiltakene gir Enova økonomisk støtte til. Det kan du lese mer om her.

    Kilder: E24, Electrolux, Enova, Sparebank1.

  • Hvorfor er ikke betalingen gjennomført når jeg har AvtaleGiro og penger på konto?

    Ofte skyldes dette at det er registrert for lav beløpsgrense på avtalen. De fleste banker sier i fra om dette og gir informasjon om hvordan du skal få betalt. Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken, eller ved å ta kontakt med banken din.

    Vi har dessverre ingen informasjon om hvilken beløpsgrense som er registrert.

  • Hva skjer med eFaktura-avtalen hvis jeg bytter bank?
    Ingenting. eFaktura fungerer på tvers av alle norske banker. Har du flere nettbanker vises eFakturaen i alle, og du betaler fra den banken du ønsker.