Til topp

Har du blitt overrasket av strømregningen?

Kaldt vintervær gir høyere strømpriser og økt strømforbruk. Her er alt du trenger å vite om strømregningen som er på vei.

Snøkledd vinterlandskap

Så langt i år har strømprisene vært mye høyere enn i fjor. Samtidig gjør det kalde vinterværet at vi også bruker mer strøm til oppvarming hjemme. Dette gjør at mange nå dessverre vil oppleve å få en høyere strømregning enn på en god stund.

Publisert: 16. februar 2021

Hvor mye har strømprisene økt etter nyttår?

 

Alle strømleverandører i Norge kjøper strømmen vi leverer til deg på kraftbørsen Nord Pool.

Strøm (spotprisen) var 2,3 ganger dyrere på kraftbørsen i januar enn i desember. Dette gjelder for alle strømleverandører i landet.

Våre avtalepriser, som fastbeløp per måned eller påslag per kilowattime, har ikke økt.

Vi må tilbake til januar 2019 og desember 2018 for å finne en like høy månedspris på kraftbørsen.

Hvorfor har strømprisene økt?

 

Prisøkningen på kraftbørsen etter nyttår skyldes først og fremst både tørrere og kaldere vær.

Kaldt og tørt vær gir mindre nedbør til vannkraftproduksjon, samtidig som det fører til høyere strømforbruk til oppvarming.

I tillegg gir det mindre vind til vindkraftproduksjon både i Norden og på kontinentet.

Når tilgangen på fornybar energi (som vannkraft og vindkraft) går ned og etterspørselen går opp, stiger prisene på kraftbørsen.

Les mer hos Energi Norge: Derfor er strømprisen høyere i år enn i fjor

Kaldere vær gir økt strømforbruk

 

Det er vanlig å regne at omtrent 70 prosent av strømforbruket går til elektrisk oppvarming og varmtvann. Hvor mye strøm vi bruker øker derfor vanligvis i kalde vintermåneder sammenliknet med varmere tider.

Ifølge Meteorologisk institutt var januar den kaldeste og tørreste januarmåneden her til lands siden 2010. Gjennomsnittstemperaturen i Oslo var -8 °C i januar, mens den i desember var 1 °C.

Kaldt vintervær, som gjør at vi bruker mer strøm til oppvarming, kombinert med høyere strømpriser på kraftbørsen gjør at mange av oss nå dessverre vil oppleve å få en høyere strømregning enn på en god stund.

Les også: Grepene som kan redusere strømforbruket ditt

Tips:Min side og i Hafslund Strøm-appen kan du følge med på strømforbruket ditt, se beregninger på hva strømmen din går til, og sammenligne forbruket ditt med boliger som ligner din.

Ofte spurte spørsmål om faktura og betaling

  • Hvorfor er strømregningen høyere enn jeg forventet?

    Det kan være mange årsaker til en uventet høy strømregning. Noen ting kan du påvirke selv, mens andre drives av været og strømmarkedet. Her er noen av årsakene:

    Høyere strømpris

    Strømprisene på kraftbørsen (spotprisen) og forbruket ditt varierer med årstidene. For eksempel bruker de fleste mer strøm til oppvarming på vinteren. På grunn av høyere etterspørsel i strømmarkedet er prisene også høyere på vinteren.

    Månedsprisen på kraftbørsen (spotprisen) i januar 2021 ble 2,3 ganger høyere enn i desember 2020. Kombinert med kaldt vintervær, som gjør at vi bruker mer strøm til oppvarming, gjør det at mange av oss nå dessverre vil oppleve å få en høyere strømregning enn på en god stund.

    Les mer her: Har du blitt overrasket av strømregningen?

    Økt strømforbruk

    Det er vanlig å regne at omtrent 70 prosent av strømforbruket går til elektrisk oppvarming og varmtvann. Strømforbruket ditt øker derfor vanligvis i kalde vintermåneder sammenliknet med varmere tider.

    Strømforbruket øker også dersom man kjøper noe nytt som bruker mye strøm, f.eks. elbil, varmekabler e.l. Familier med barn bruker ofte mer strøm til varmtvann og klesvask enn før.

    Vil du vite hvordan du kan bruke mindre strøm? Her finner du en artikkel med tips om hvordan å redusere strømforbruket ditt. Du finner også gode sparetiltak tilpasset deg og din bolig under Sparetiltak-fanen på Min side.

    Endret avtale

    Vi varsler deg alltid ved pris- og vilkårsendringer på din avtale. Vi er faktisk en av få leverandører som etterlever alle Forbrukertilsynets retningslinjer for strømsalg.

    Annen årsak?

    For å få en detaljert forklaring på hvorfor akkurat din faktura er høyere enn du forventet, anbefaler vi deg å kontakte vår hyggelige kundeservice, så finner vi ut av det sammen.

  • Hvordan kan jeg redusere strømforbruket mitt?

    Vinterhalvåret er for mange synonymt med høyere strømregninger. Heldigvis er det en rekke ting du kan gjøre for å redusere strømforbruket i hjemmet ditt.

    Vi gir deg de beste tipsene:

    1. Senk innetemperaturen

    Én grad ned kan redusere forbruket med fem prosent. Du kan også feste koblingsur på panelovnene for å senke temperaturen ytterligere om natta eller når du ikke er hjemme.

    2. Bruk sparepærer

    … og skru av lyset i rom du ikke bruker

    3. Bytt til sparedusj

    Da kan du halvere utgiftene til dusjing. Vær også forsiktig med badekar.

    4. Montér tettelister

    Tettelister rundt dører, vinduer og vegg- og taklister hindrer varmelekkasje. Du finner enkelt eventuelle lekkasjer ved å føre et stearinlys tett inntil listene – da vil flammen blafre ved trekk.

    5. Unngå standby-forbruk

    Dette vil ta strøm selv om apparatene ikke brukes.

    6. Pass på temperaturen i kjøleskap og fryser

    Kjøleskapet bør ligge på 4-5 grader, mens fryseren på -18. For hver grad lavere enn dette øker strømforbruket med 6-8 prosent.

    7. Sjekk tetningslistene i kjøleskap og frys

    Ved lekkasje, bytt tetningslister snarest for å unngå unødig varmetap.

    8. Fyll opp oppvaskmaskinen og unngå mest mulig oppvask for hånd

    Oppvaskmaskiner bruker kun 10-14 liter vann pr. gang, og det er vanskelig å bruke mindre enn dette selv med en liten mengde oppvask.

    9. Skru av kokeplate eller ovn like før maten er ferdig

    Utnytt ettervarmen i stedet.

    10. Bruk lavest mulig temperatur når du vasker klær

    Om du halverer temperaturen kan du spare opptil 60 prosent strøm. Sentrifuger også med høy hastighet. Tørketiden og strømforbruket påvirkes mye av fuktigheten i det vasketøyet som skal tørkes.

    11. Fyll opp tørketrommelen

    Du bruker mindre strøm per kilo med en full ladning.

    12 … og hold døren åpen til vaskerommet når tørketrommelen er i bruk

    Dersom rommet blir for varmt, reduseres trommelens effektivitet og den bruker unødig mye strøm. Pluss at da fordeler du varmen utover i hjemmet.

    NB: Det er også mulig å gjøre større energitiltak, som for eksempel installering av varmepumpe. Mange av disse tiltakene gir Enova økonomisk støtte til. Det kan du lese mer om her.

    Kilder: E24, Electrolux, Enova, Sparebank1.

  • Hvorfor har jeg ikke fått faktura? Når kommer den?

    Får du faktura i posten?

    Du vil motta faktura i den andre eller tredje uken i hver måned. Du trenger ikke bekymre deg dersom fakturaen ikke har har kommet til vanlig tid, da den i noen tilfeller kan komme senere. Du kan også se dine fakturaer på Min Side eller i appen.

    Min Side kan du også opprette AvtaleGiro og eFaktura dersom du ønsker det.

    Får du elektronisk faktura?

    Du vil motta faktura i nettbanken rundt andre uken i hver måned. Du trenger ikke bekymre deg dersom fakturaen ikke har har kommet til vanlig tid. Den kan i noen tilfeller komme senere. Du kan også se dine fakturaer på Min Side eller i appen.

  • Hva er forskjellen på strøm og nettleie?

    Nettleie er det du betaler for å få transportert strøm til boligen din, og betales til nettselskapet som eier og drifter strømnettet der du bor. Nettleien skal gi nettselskapet inntekter til dekning av kostnadene ved transport av strøm, gitt effektiv drift, utnyttelse og utvikling av nettet. Det er bare ett strømnett i området du bor, og bare én strømledning inn til boligen din, derfor kan du ikke velge hvem som skal være netteieren din. Den eneste måten å bytte netteier, er å flytte til et sted et annet nettselskap eier strømnettet.

    Strømmen du bruker kjøper du av oss i Hafslund Strøm, eller en annen strømleverandør. Du står fritt til å velge hvilken strømleverandør du vil ha. Hvor mye du betaler for strøm bestemmes først og fremst av strømprisene på kraftbørsen og hvor mye strøm du bruker.

  • Hva er nettleie og hvorfor betaler jeg for det?

    Nettleie er det du betaler for å få transportert strøm til boligen din, og betales til nettselskapet som eier og drifter strømnettet der du bor. Nettleien skal gi nettselskapet inntekter til dekning av kostnadene ved transport av strøm, gitt effektiv drift, utnyttelse og utvikling av nettet.

    Vi har avtale om gjennomfakturering (strøm og nettleie på samme regning) med mange netteiere rundt om i landet, som gjør at du får nettleie fra netteieren din på samme faktura som strøm fra oss. Det gjør det enklere for deg å ha oversikt over de totale strømutgiftene dine.

  • Hvilken strømavtale har jeg?

    Det ser du øverst på side 2 på fakturaen din fra oss. Der finner du informasjon om strømavtalen din og eventuelle tilleggstjenester du har.

    Du får også full oversikt over ditt kundeforhold og dine avtaler på Min side, og i appen vår.

    Vil du bytte strømavtale?

    Ønsker du å bytte fra en av våre gode strømavtaler til en annen, er det to måter å gjøre det på:

    • Logg inn på Min Side. Under fanen "Avtaler" kan du klikke på "Bytt avtale" og enkelt velge strømavtalen du vil bytte til.
    • Hvis du ikke får logget inn på Min Side, kan du bytte strømavtale ved å bestille avtalen gjennom vårt vanlige bestillingsløp. Din gamle avtale vil avsluttes automatisk når den nye trer i kraft. Se alle våre gode strømavtaler her.
      Bytt strømavtale på Min side
  • Hvordan bestiller jeg AvtaleGiro og eFaktura?

    Du kan bestille AvtaleGiro og eFaktura på flere måter.

    • Når du betaler regningen fra Hafslund Strøm i nettbanken din, vil du du som oftest få spørsmål fra banken din om du ønsker å opprette AvtaleGiro og eFaktura.
    • Du kan gå inn på AvtaleGiro og eFaktura i nettbanken din, og søke opp Hafslund Strøm. Vanligvis blir du da bedt om å taste inn noe informasjon fra en faktura du har fått fra oss.
    • Du kan også opprette både AvtaleGiro og eFaktura på Min side.
  • Hvor finner jeg kopi av min faktura?

    Du får enkelt oversikt over fakturaene dine både på Min side og i appen vår. Her kan du se alle fakturaene dine, se hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale. Du kan også be om betalingsutsettelse.

  • Kan dere forklare fakturaen min?

    Det er en del vanskelige begrep rundt strøm. Vi jobber hele tiden med å forenkle ting for deg, men her er en forklaring på noen av de tingene en del lurer på. Klikk her for å se en visuell fakturaforklaring.

    Stipulert/beregnet forbruk

    Stipulert eller beregnet målerstand skjer dersom du ikke leser av måleren ved månedsskifte. Da må netteier stipulere eller beregne en målerstand. Det gjøres ved å se på historikken på måleren og hvor mye strøm som er brukt i det geografiske område du bor i.

    Hva betyr korrigering?

    Dersom du har lest av feil målerstand og netteier har rettet opp i avlesningen må vi korrigere, det vil si rette opp i en feil. Det kan også korrigeres dersom vi har fakturert feil pris på strømavtalen. Det vil da være en fakturalinje på faktura som forklarer hva som er korrigert.

    Overført beløp / dobbeltbetaling

    Dersom du har betalt deler av fakturaen din overfører vi restbeløpet til neste faktura istedenfor å sende en purring på f.eks 400 kr av 500kr. Om du f.eks har betalt 100 kr for mye så blir det overført som et til gode beløp på neste faktura. Tilgodebeløp eller restbeløpet vil stå på en egen fakturalinje på din faktura.

  • Jeg/vi greier ikke betale hele fakturaen nå. Kan jeg utsette fakturaen?

    Ja, hvis du har behov for det, kan du be om å få utsatt betaling av fakturaen på Faktura-fanen på Min Side.

  • Hvordan endrer jeg adresse?

    Jeg vil bare ha fakturaen min til en annen adresse

    Du kan endre fakturaadresse på Min Side eller du kan sende oss din nye adresse via dette kontaktskjemaet.

    Jeg skal flytte eller har flyttet

    Trykk her for å melde flytting

  • Hva betyr overført beløp på min strømfaktura?
    Dersom du har betalt deler av fakturaen din overfører vi restbeløpet til neste faktura istedenfor å sende en purring på f.eks 300 kr av 500kr. Om du f.eks har betalt 200 kr for mye så blir det overført som et til gode beløp på neste faktura.
  • Hva betyr stipulert eller beregnet forbruk?
    Dersom du ikke leser av måleren ved månedsskifte stipuleres eller beregnes en målerstand. Det gjør netteier ved å se på historikken på måleren og hvor mye strøm som er brukt i det geografiske område du bor i. Du kan i enkelte tilfeller også få en stipulert målerstand selv om du har en automatisk strømmåler, da det kan være at målerstanden ikke har blitt sendt inn i tide på grunn av signalproblemer.
  • Hva betyr korrigering?
    Dersom du har lest av feil målerstand og netteier har rettet opp i avlesningen må vi korrigere, det vil si rette opp i en feil. Det kan også korrigeres dersom vi har fakturert feil pris på strømavtalen. Det vil da være en fakturalinje på faktura som forklarer hva som er korrigert.
  • Jeg bruker Digipost. Hvorfor får jeg fakturaen som vanlig post?

    Vi avsluttet vårt samarbeid med Posten om å bruke Digipost som utsendelsesmetode i 2017. Bruker du Digipost vil du få fakturaen fra oss på papir per post.

    Dersom du ønsker å motta fakturaen elektronisk, kan du opprette eFaktura eller motta faktura på e-post fra oss. eFaktura oppretter du enkelt i nettbanken din. Kontakt vår hyggelige kundeservice for å få fakturaen på e-post.

  • Hvorfor er ikke betalingen gjennomført når jeg har AvtaleGiro og penger på konto?

    Ofte skyldes dette at det er registrert for lav beløpsgrense på avtalen. De fleste banker sier i fra om dette og gir informasjon om hvordan du skal få betalt. Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken, eller ved å ta kontakt med banken din.

    Vi har dessverre ingen informasjon om hvilken beløpsgrense som er registrert.

  • Hva skjer med eFaktura-avtalen hvis jeg bytter bank?
    Ingenting. eFaktura fungerer på tvers av alle norske banker. Har du flere nettbanker vises eFakturaen i alle, og du betaler fra den banken du ønsker.
  • Hva er forskjellen på eFaktura og AvtaleGiro?

    eFaktura - motta regningen elektronisk

    Med eFaktura får du regningen rett i nettbanken din, slik at du slipper å legge den inn selv. Alt du trenger å gjøre er å godkjenne den. eFaktura bestiller du enkelt i nettbanken din, eller på Min side. Med eFaktura unngår du tillegg for papirfaktura på 69 kr.

    AvtaleGiro - betal regningen automatisk

    Med AvtaleGiro betales regningen automatisk ved forfall, uten at du trenger å godkjenne den. Du slipper også å huske å legge regningen inn i nettbanken. AvtaleGiro bestiller du også enkelt i nettbanken din, eller på Min side. Har du bare AvtaleGiro, vil du fortsatt få kopi av regningen i posten. Vil du slippe tillegg for papirfaktura på 69 kr, anbefaler vi at du oppretter eFaktura i tillegg til AvtaleGiro.

    Min Side kan du opprette både AvtaleGiro og eFaktura dersom du ønsker det.