Pass opp for svindelforsøk

Nå er det økt svindelaktivitet via e-post.

29. november 2021|Lesetid 2 minutter
Person foran en datamaskin

Flere har kontaktet oss etter å ha opplevd å få e-post som er ment å se ut som å være fra oss i Hafslund Strøm.

E-posten oppfordrer deg til å be om refusjon ved å klikke på en lenke. Begrunnelsen er at du skal ha betalt en faktura fra oss to ganger.

Dette er forsøk på svindel.

Eksempel på en slik falsk e-post ser du her:

Skjermdump av svindel-mail
  • Vi vil aldri be deg om å logge inn noe sted for å få tilbakebetalt noe fra oss.
  • En eventuelt dobbeltbetalt faktura tilbakebetales automatisk.
  • All kommunikasjon fra oss kommer fra en hafslundstrom.no-adresse.

Syv tips for å gjenkjenne falske e-poster:

Svindlere prøver å etterligne e-poster (og tekstmeldinger) fra legitime selskaper, som Hafslund Strøm, for å lure deg til å oppgi personlige opplysninger eller passord.

Disse tegnene kan hjelpe deg med å gjenkjenne falske e-poster:

  • E-postadressen stemmer ikke med navnet på firmaet de påstår de representerer.
  • E-postadressen stemmer ikke med domenet til firmaet de påstår de representerer (f.eks. er vårt domene hafslundstrom.no).
  • E-postadressen de sendte e-posten til er ikke den samme som du har gitt det aktuelle selskapet.
  • En lenke i e-posten ser riktig ut, men nettadressen stemmer ikke med selskapets nettsted (hold musepekeren over lenken for å se nettadressen i statusfeltet).
  • E-posten ser veldig annerledes ut enn andre du har fått fra selskapet (Logo, farger, font, språk osv.).
  • E-posten inneholder spørsmål om personlig informasjon som kredittkortnummer eller kontopassord.
  • E-posten er overraskende, uoppfordret, og inneholder gjerne et vedlegg.